maandag 23 april 2012

De uitstapjes, het werken met de kinderen, geen enkele dag is hetzelfde samen met de verantwoordelijkheid die ik draag, maken deze baan voor mij de droombaan.


Mijnou Selen is afgestudeerd op de Pabo in 2010, heeft in 2011 haar master  “Special Educational Needs” gedaan en is vorig jaar begonnen in groep 7 op de J.P. Coenschool en is meegegaan naar groep 8. Zij deelt groep 8 met een ervaren collega.


Mijanou vertelt:
Wat me het meest inspireert zijn de kinderen. Wanneer je ze zo ziet groeien in kennis en ontwikkeling ben je trots op jezelf en op hen. Ik zie dat ik iets goed doe. Dat geeft je inspiratie om door te gaan waar je mee bezig bent. Tijdens de master S.E.N. heb ik veel geleerd over handelingsgericht werken. Daar ben ik in gespecialiseerd en heb er veel aan in mijn dagelijkse werk. Ik heb oog gekregen voor de zorgbehoefte van kinderen. Ik heb geleerd welke benadering, aanpak, ondersteuning en instructie een leerling nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Daarnaast merk ik vooral in groep 8 dat de leerlingen steeds meer aan je vast gaan klampen. Ze gaan binnenkort naar een andere school. Dat vinden ze eng. Dit is een compliment (de leerlingen gaan je missen), maar daarnaast is het ook moeilijk. Op de Pabo heb ik geleerd dat ik enerzijds een band met ze moet creëren en anderzijds moet ik ze loslaten zodat ze hun vleugels kunnen uitspreiden. En dat terwijl ik ze zelf ook heel erg ga missen. Dit is mijn eerste echt ‘eigen’ groep en we hebben een sterke band met elkaar. Het is altijd gezellig in de klas.
Iedere dag maak ik wel iets bijzonders mee, zoals laatst de Kunstschooldag. Met 6 leerlingen ontzettend veel lol gehad en kunst bekeken/gehoord. Waar doe je dat nou nog meer? Met heerlijk weer door de stad slenteren en betaalt uitgaan? Ook die dag was ik trots op mijn kinderen. Ze hebben zich perfect gedragen en waren oprecht geïnteresseerd.
De uitstapjes, het werken met de kinderen, geen enkele dag is hetzelfde samen met de verantwoordelijkheid die ik draag, maken deze baan voor mij de droombaan.



Jannie Tuin

vrijdag 13 april 2012

Intervisie op Steigereiland


Mijn vorige stuk op het BLOG-STAIJ ging over een bijeenkomst met studenten op Steigereiland.  Onderstaand stukje gaat over onze vervolgbijeenkomst.


Dit keer gingen wij via intervisie een casus uitdiepen waar zowel de reguliere studenten als de UPvA studenten baat bij hebben. De reguliere studenten lopen stage op een Montessorischool waar ze werken volgens de Montessoriprincipes met behulp van onderdelen uit het GIP-model. 
Tijdens de eerste fase van het doorlopen van de incidentmethode kwam naar voren dat iedere student een voorbeeld had waarmee de hele groep zich kon identificeren,  allemaal verschillende situaties. Doordat we de vorige bijeenkomst voor het onderwerp management hadden gekozen hebben we gekozen voor het beschreven moment van Yoeran.

Yoeran gaf een groepsles aan  groep 7 waarbij van de overige kinderen in de klas werd verwacht dat ze zelfstandig aan het werk bleven, zoals in een Montessoriklas gebruikelijk is.  Een aantal kinderen uit groep 8 vroeg  negatieve aandacht en ging niet aan het werk. Hoe hier het beste mee om te gaan.
Ik vond het zo mooi om te zien dat alle studenten verrassend actief meededen en mooie oplossingen aandroegen. Adviezen gingen over de tafel, voorbeelden werden genoemd, tips werden gegeven en er werden vragen gesteld. Hierbij zagen we dat er veel overeenkomsten waren, maar ook dat een enkele student weer een hele andere insteek had.
Een andere insteek kwam van Marthe, een student die ook in de bovenbouw stage loopt. Marthe adviseerde, in tegenstelling tot de rest van de groep, om de klas niet stil te leggen. Zij zou de kinderen uit de  groepsles een opdracht geven en zelf effectief een snelle ronde inzetten. Zij adviseerde om de jongens uit groep 8 dan kort op hun gedrag aan te spreken en afspraken te maken over hun werk.  
Yoeran had het gevoel met de tips, adviezen en inzichten verder te kunnen en had nu meer tools in handen. Na klassenmanagement in een Montessoriklas nog eens kort door genomen te hebben gingen de studenten moe en geïnspireerd weer naar hun klas.

Het was een waardevolle bijeenkomst. Het was een opleidings-, groeps- en studiejaar doorbrekende intervisie met als gemene deler : dezelfde stageschool. Ik vond het zeer inspirerend om zoveel talent actief met elkaar aan het werk te zien.
Met dank aan Yoeran, Marthe, Sem, Robin, Nina, Bahar, Asmae en Robin! (Elsemiek kon hier jammer genoeg niet bij zijn.)

Beike van den Eeden, Opleider in school onder andere op Steigereiland

donderdag 5 april 2012

UPvA onderzoek naar Leerlingvolgsysteem en Taal & Diversiteit.



Naast het ontwikkelen van hun leerkrachtvaardigheden doen de eerste en tweedejaars UPvA studenten bij STAIJ elke periode onderzoek in de scholen.




De eerstejaars hebben de opdracht om een onderzoeksvraag uit de school te beantwoorden  met gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Zij leren deze anonieme(!) gegevens in te voeren in het statistiekprogramma SPSS en zoeken twee wetenschappelijke artikelen bij de onderzoeksvraag. Het verslag van deze opdracht koppelen ze weer terug naar de school.






De tweedejaars hebben hun eigen taalgebruik en communicatie onder de loep genomen aan de hand van twee praktijkboeken. Hun onderzoek wordt een casestudy waarin ze twee leerlingen vergelijken op onderdelen uit de Taaltoets Alle Kinderen, de woordenschattoets Cito of de STAP (Spontane TaalAnalyse Procedure).

Ook deze opdracht zullen de studenten weer terugkoppelen naar hun stageschool.

Boektitels:

 “Taalontwikkeling op school. Handboek voor interactief onderwijs” van Marianne Verhallen en Ruud Walst. Uitgeverij Coutinho.

“Culturele Waarden en Communicatie. In internationaal perspectief” van  Marie-Thérèse Claes en Marinel Gerritsen. Uitgeverij Coutinho


Olga Roos (academische opleider in school)





zaterdag 31 maart 2012

Afval bestaat niet

Wat gebeurt er met ons afval?
Groep 7/8 van de 8ste Montessori zoekt het uit
en bedenkt hoe ze beter om kunnen gaan met het afval van de school!

in Nemo

“Veel West-Europese landen dumpen afval in Afrika, wat vinden jullie hiervan?” vraagt prinses Laurentien. “Niet goed, natuurlijk”, reageren de kinderen. “Maar hoe zit het dan met Napels, dat haar afval dumpt in Nederland?” , vraagt Romeo (groep 8) zich hardop af. Een ‘bobo’ van Van Gansewinkel (afvalbedrijf) legt het uit.

Afgelopen donderdag 22 maart was er in het NEMO een dialoogsessie rond het dilemma ´Afval bestaat niet´ met prinses Laurentien van de Missing Chapter Foundation, Van Gansewinkel en een groep 7/8 van de 8e Montessorischool Zeeburg.
                                               Afval scheiden!

De kinderen hadden zich de afgelopen maanden goed voorbereid op deze bijeenkomst: meegebrachte zakken huisvuil werden op school gesorteerd ( …hoezo afval bestaat niet….), er werd  een bezoek  gebracht aan het afvalverwerkingsbedrijf van Van Gansewinkel aan de Hemweg  en in de klas werden  ideeën verzameld en uitgewerkt over hoe er nog beter en meer afval gescheiden en gerecycled  kan worden.
                                            Wat een berg afval is dat.

Ook hebben de kinderen presentaties voorbereid om papierkorven in alle klassen te introduceren, zo betrekken ze de hele school bij hun duurzaamheid project.
Wat zouden we kunnen doen om afval beter te verwerken?

Bewust omgaan met ons afval.
Vanaf 1 april gaat de 8e Montessori bewust om met haar (berg) afval. Wie volgt?

Anke van der Veen

Leerkracht
Opleider In School W&T

dinsdag 20 maart 2012

Enthousiaste mentoren ronden de mentorentraining af.

Afgelopen week hebben 6 enthousiaste mentoren de mentorentraining OIS STAIJ afgerond.
Unaniem wordt de training aanbevolen aan alle mentoren die hem nog niet hebben gevolgd.

Het geeft zicht op de opleidingseisen.
Je krijgt bruikbare begeleidingstools.
Er ontstaan nieuwe en scherpere wederzijdse verwachting tussen student en mentor.
Het niveau gaat omhoog.
Je leert zelf ook weer.

Komt u volgend jaar ook?

 
Willem Plomp
Hoofd Opleidingen STAIJ

vrijdag 2 maart 2012

Zelf op pad met cultuureducatie, klas 1B

HELP!                                      Theatervoorstelling in de Stadschouwburg, 13-02-2012



Chaos!
“Meester, welke rij?”
“Ik wil niet naast haar!”
“Haal je voet eens weg!”
“Ik zie niks!”
“Stil…!”
“Wees zelf stil!”
“Meester?”
“Ssst!”



Een zaal vol kinderen, de opwinding en uitgelatenheid springt er vanaf. Een wirwar van sociale structuren maakt het echter voor de meesters, juffen, assistenten, ouders en andere reddende engelen niet gemakkelijk zo’n tripje organisatorisch goed te laten verlopen… En straks staan wij daar! Het was erg fascinerend om te zien hoe de spanning van zo’n uitje invloed heeft op het gedrag van de kinderen, en wat je als leerkracht allemaal uit de kast moet trekken om de rust enigszins te laten wederkeren.

De voorstelling
Een meeslepend kijkje in het verleden, het onbekende van een o zo bekende band onthuld op een toegankelijke manier waar niet veel voorkennis voor nodig is.

De theatervoorstelling, gespeeld door theatergroep Max., The Sadists en Moniek Merkx, is een vrij realistische weergave van de gebeurtenissen rondom het bijeenkomen en groot worden van the Beatles.
Aan de hand van spel, theater en hier en daar een beetje uitleg wordt dit verhaal verteld. Er wordt in dit theaterstuk ook licht geschenen op de persoonlijke problemen die kunnen ontstaan wanneer je als jonge vrienden beroemd wordt. Dit alles is uiteraard vergezeld van een hele lading muziek waarvan een aantal liedjes in het Engels zijn gelaten, de rest is naar het Nederlands vertaald.
Door de speelse manier waarop alles verteld wordt en de energie waarmee de muziek tussen het acteren door is gevlochten, is het voor kinderen vanaf 10 jaar ontzettend uitnodigend om naar te kijken. Veel kinderen hebben de droom beroemd te worden en dit stuk geeft je een kijkje in het leven van jonge jongens waarmee de kinderen zich kunnen identificeren, en laat naast de positieve kanten ook de negatieve kanten van beroemd worden zien. Het nodigt uit tot dromen over beroemd worden, maar zorgt ook voor een bewustzijn over de mindere kanten ervan.

Slotsom
Over het geheel gezien is het een erg leuke voorstelling, redelijk goed opgebouwd rondom de behoeften van de doelgroep door de manier van spelen, de grapjes en de manier van uitleggen, maar het is een voorstelling die ook gezien het onderwerp erg geschikt is voor alle leeftijden boven de 10. Het tripje was dus voor ons als Pabo studenten persoonlijk erg geslaagd, maar het was ook erg leuk om een voorstelling te zien die bedoeld is voor kinderen, om te kijken wat de theatermakers willen meegeven, maar ook bedenken wat de kinderen er mee zullen doen en wat jij hier zelf als leerkracht mee zou doen.

Renske Buisman Pabo, klas 1 B

maandag 20 februari 2012

Staking 6 maart

Beste collega's,

 Het standpunt dat binnen STAIJ is ingenomen betreffende de staking op 6 maart is:


 "Het bestuur STAIJ respecteert het stakingsrecht maar respecteert ook degenen
die niet aan deze staking meedoen.
We gaan er vanuit dat de directeuren degenen die staken zullen
registreren. De Algemeen Directeur kan die registratie
opvragen.
Als een groot deel van de medewerkers gaat staken (meer dan 30 %) dan
kan er op die dag geen les worden gegeven en moeten de ouders een brief
krijgen waarin dat wordt meegedeeld".


 Als het gaat om onze studenten dan sluiten wij aan bij het bestuursstandpunt.
Studenten kunnen mee naar de staking als zij daar hun stem willen laten gelden. Zij melden dit aan hun coach op de opleiding.
Studenten die niet staken, lopen als de school dat toelaat gewoon stage.
Wanneer studenten door afwezigheid van de mentor of sluiten van de school geen stage kunnen lopen, beschouwen wij dit als overmacht.
Zij worden niet verplicht de stagedag in te halen.


Willem Plomp
Hoofd Opleidingen STAIJ

dinsdag 24 januari 2012

Vingerwijzingen… vuistregels… en de maan

In een oud zenverhaal wijst een zenmeester naar de maan. De leerling kijkt naar de vinger van de meester, maar ziet de maan niet omdat hij alleen maar naar de vinger kijkt. De meester wilde hem op de maan attent maken, maar de leerling begrijpt niet dat hij slechts (ver)wijst.
Ik denk dat “de waarheid” verschillend wordt ervaren en daarom met verschillende vingerwijzingen beschreven kan worden.


Daarom vind ik het vuistregelonderzoek van onze UPvA studenten ook zo interessant.  

Uit de UPvA mentorengids:
“….Studenten leren leerkrachtvaardigheden door zelf activiteiten voor te bereiden en uit te voeren, maar ook door hun mentor systematisch te bevragen op de vuistregels die ze in de beroepspraktijk hanteren. Een vuistregel is een regel die een leerkracht hanteert in de klas om te kunnen handelen in een bepaalde situatie. Voorbeeld: ‘als een kind niet direct aan het werk gaat na de instructie, ga ik even langs om te vragen waarom hij niet start’. De student onderzoekt waarom de vuistregel werkt. Dat is vaak gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Voorbeeld: om gewenst gedrag bij leerlingen te bewerkstellingen moet het gewenste gedrag concreet gemaakt worden voor de leerlingen.
Deze kennis geeft handvatten aan wat een leerkracht moet begrijpen om gefundeerd en verantwoord te kunnen handelen. Door studenten en leerkrachten op zoek te laten gaan naar vuistregels die werken in de klas en naar bijbehorende sleutelkennis uit de literatuur wordt leerkrachtgedrag expliciet onderwerp van reflectie en onderzoek bij zowel studenten, leerkrachten als opleiders in de school….”

Eerstejaars studenten onderzoeken en proberen nu vuistregels uit over het krijgen van aandacht en het communiceren met kinderen. “Als een leerling problemen heeft, neem ik hem altijd even apart om erover te praten” naast “Als een leerling problemen heeft, dan betrek in de hele groep in het oplossen van het probleem”…..

Ik verwacht dat we door verschillende vuistregels te onderzoeken onze eigen maan leren zien.
           

Olga Roos (academische opleider in school)

maandag 23 januari 2012

STAIJ-BREDE-INSPIRATIEMIDDAG

De volgende keer kom ik weer! 

Op 1 februari organiseert het opleidingsteam de tweede Staij-brede-inspiratie-middag.
Op deze middag worden er 6 inspirerende workshops aangeboden.

Workshop 1; Kunsteducatie in samenhang
Workshop 2; Van 2D naar 3D, Handreikingen voor methodeoverstijgend onderwijs in Wetenschap en Techniek

Workshop 3; Meedenken over coachen en begeleiden

Workshop 4; Didactisch aanpakken!                  

Workshop 5; Beter leren samenspelen
Workshop 6; De positieve kracht van je gedachten

Locatie:
8e Montessorischool

Borneokade 103

1019KZ Amsterdam
Tijd:

Deur open: 13.15 uur

Aanvang workshopronde 1: 13.30-14.45 uur

Aanvang workshopronde 2: 15.00-16.15 uur

Borrel: 16.15-17.00 uur.

Wil je je opgeven? De uitnodiging met wijze van aanmelden is naar alle scholen,directie en stage-coördinatoren gestuurd!

Tot 1 februari.

Willem Plomp
Hoofd Opleidingen

donderdag 19 januari 2012

Op 9 november organiseerde het opleidingsteam de eerste Staij-brede-inspiratie-middag. Op deze middag werden er 4 inspirerende workshops aangeboden. Een ervan ging over didactiek in de klas met als aankondiging:
Didactisch aanpakken!
Wist je dat er 9 didactische aanpakken zijn die bewezen positieve invloed op de leerprestaties van kinderen hebben? In deze workshop nemen we jullie mee in deze negen strategieën.  De aanpakken die we met jullie gaan doen komen uit het boek “Wat werkt in de klas” (uitgeverij Bazalt). Je gaat naar huis met kennis en materialen die je meteen de volgende dag in je klas kunt gebruiken.
Voor ons als workshopleiders was het een enerverende middag. De collega’s zijn aan het werk gezet binnen de didactische structuur “Identificeren van overeenkomsten en verschillen” met superschema’s, Venndiagrammen, vergelijkingsmatrixen, bolletjesschema’s, metaforen en analogieën.
Bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vraag in tweetallen een Venndiagram invullen:
* Hoe beïnvloed jij het leren van kinderen?


Bijvoorbeeld bij Analogieen:
                       Water                                     staat tot                      vuur
als                 Vrede                         staat tot                                 oorlog
Het verband is een tegenstelling
Zelf oefenen:
                       Leraar                                    staat tot                      didactische aanpakken
Verband is een gereedschap
Als                                                                staat tot                                             ?


Bij de metaforen:
* Het leren van een kind is ………………………………………………………………………………………
* Het volgen van deze workshop is…………………………………………………………………………………….
Als antwoorden op bovenstaande aanzetten tot metaforen kwamen mooie antwoorden:
Het leren van een kind is als het groeien van een roos.
En de aanvulling van de workshop was onder andere; “als zitten in een achtbaan” en “een wervelstorm” of een “onderdompeling in een wildwaterbaan”.


Jeantine Geleijnse

Leren van elkaar...

Als bovenbouw leerkracht op de 4e Montessorischool heb ik als geen ander ervaren dat kinderen vooral van elkaar leren! Zij spreken elkaars taal. Zo kwam ik op het idee om de studenten bij elkaar te vragen.
Ik heb een bijeenkomst georganiseerd voor alle studenten op Montessorischool Steigereiland. Tien studenten in totaal die ik allemaal begeleid. Tien zeer diverse studenten, eerstejaars, tweedejaars, derdejaars, UpvA-studenten en zowel jongens als meisjes. Tien studenten die veel van elkaar kunnen leren.
Ik heb een aantal van hen gevraagd om een bepaald punt met de groep te delen:
Sem eerstejaars student deelde zijn ervaring met het praktisch voorbereiden van het stagebezoek. Hij vertelde over vooraf klaargelegde materialen, geknutselde voorbeelden, hij had een zak met spullen waar hij de kinderen hun interesse mee wilde opwekken en een puzzel waarmee hij de aangeleerde kennis wilde toetsen.
Michiel, derdejaars, liet zien wat zijn kracht is, aan de hand van zijn lesvoorbereiding. Hoe hij de kerndoelen gebruikt, waar hij de leerlijnen vandaan haalt, hoe hij de competenties hieraan koppelt en de beginsituatie inzet.
Marthe, tweede jaars UPvA, die uitgebreid stap voor stap vertelde over het toepassen van het activerende directe instructiemodel met als voorbeeld haar eigen les ‘Nieuwsbegrip’.  Zij liet de kracht van dit model naar voren komen door het leerrendement van de kinderen te benadrukken.
Bahar, derdejaars student, stelde de vraag hoe we leerhulp nog beter kunnen inzetten. Na verschillende voorbeelden besproken te hebben kwam naar voren dat de studenten regelmatig organisatorische keuzes bij leerhulp inzetten. Leerhulp is toegespitst op het helpen van het didactisch ondersteunen van de kinderen bij het leren.
Robin, eerstejaars student,  heeft uitgelegd hoe het dagelijks filmen van zijn lessen zijn reflectie ondersteunt. Net zoals alle UPvA studenten, heeft hij een camera aangeschaft die hij elke stagedag in kan zetten om zijn lessen op een later tijdstip terug te kunnen kijken.
Naast de hierboven genoemde voorbeelden hebben de studenten waardevol meegepraat en meegedacht. Mijn dank aan alle studenten op Steigereiland voor hun inzet, inbreng en vooral inspiratie!

Beike van den Eeden


Een succesvolle start van een Vindplaatsschooljaar!

De afgelopen maanden in mijn functie als netwerkcoördinator van het project Ruimte voor Talent, waarbij de Vindplaatsscholen (5e en 8e Montessorischool) een ondersteunende rol spelen bij het uitbouwen van het Onderzoekend en Ontwerpend Leren bij Wetenschap en Techniek, waren even interessant als leerzaam.
 
Het is mooi om te zien dat de voortrekkersrol die deze scholen spelen, ook daadwerkelijk gestalte heeft gekregen. Zowel Anke van der Veen (8e Montessori) als Elmer Roze (5e Montessori), waarmee het fijn samenwerken is, vervullen hierin een belangrijke rol, en hebben de afgelopen tijd al heel wat voor elkaar gekregen. De science-labs op deze scholen hebben duidelijk vorm gekregen en de kinderen zijn heel enthousiast. Erg stimulerend om mee te maken. 
 
Van de activiteiten bij de netwerkscholen heb ik wat minder kunnen zien, want veel scholen zijn nog behoorlijk zoekende om het profiel OOL op een eigen, bij hun identiteit passende manier gestalte te geven. Een veelbelovende structuur om dit te realiseren zijn de STAIJ-brede scholingsmiddagen; die van 9 november leverde bijvoorbeeld een interessante dialoog op tussen de verschillende deelnemers, waarbij allerlei bruikbare en direct toepasbare ideeën de revue passeerden. Ook de scholingsmiddag in NEMO, een week later (zie foto), bood de deelnemende scholen kant-en-klare manieren om met onderzoekend leren aan de slag te gaan.
 
Ook al is het project ‘Ruimte voor Talent’ na dit jaar voorbij, de netwerkstructuur is inmiddels opgenomen in de organisatie van STAIJ-Oplis, middels de Vindplaats OOL. Gelukkig maar, want het ziet er naar uit dat er nog voldoende valt te ontwikkelen de komende jaren. Het is een groot bouwrijp terrein geworden, en ik sta te popelen om er samen met Anke, Elmer en de deelnemende scholen en studenten iets moois op neer te zetten.
 
 
Tom van Eijck

donderdag 17 november 2011

Eten en drinken bij de Romeinen


Varkensuiers gevuld met zee-egels? Gefrituurde vetgemeste slakken in wijnsausje? Gebraden relmuizen opgevuld met varkensworst? Krijgen jullie al trek?
Op de 8e Montessorischool doen kinderen  uit groep 7/8 onder leiding van de tweedejaars UPvA-studenten Marlieke  Mols en Maaike van Lieren onderzoek naar de eet- en drinkgewoontes van de Romeinen.
In tweetallen hebben de kinderen onderzoeksvragen bedacht,  zoals “Hoe bewaarden de Romeinen hun voedsel?”, “Gebruikten ze borden en bestek”, “Hoe bereiden ze het voedsel”, “Hoe vaak per dag aten ze”, “Waren Romeinen dik”, “Hoe kwamen ze aan hun voedsel”……………
De komende weken verzamelen de kinderen informatie over hun onderwerp. Ook komt er een archeoloog in de klas aan wie de kinderen vragen kunnen stellen. De bedoeling is dat de kinderen een artikel schrijven over hun onderzoeksresultaat. Marlieke en Maaike leggen de ontwikkelingen vast met beeld en geluid.
In de laatste les gaan de kinderen gerechten maken uit de Romeinse Tijd. En in stijl opeten, liggend op de rechterzij.  Een toetje als dadels gevuld met in honing gebakken pijnboompitten zie ik wel zitten……

Anke van der Veen

Opleider In School W&T

zaterdag 12 november 2011

Succesvol opgeleid tot nieuwe collega’s!

Maryam Azdad, Stepahnie Boezaart en Mijanou Selen zijn alle drie opgeleid door STAIJ en hebben nu een baan op de J.P. Coenschool.
Mijanou staat voor groep 8 samen met een ervaren collega, Stephanie heeft een groep 3 en Maryam staat voor twee groepen 5, in beide groepen twee dagen. 

Maryam:
Ik ben deels opgeleid op andere opleidingsscholen en merkte een groot verschil. Bij STAIJ voelde ik me meteen gezien, tijdens de LIO-stage werd ik erkend als volwaardige collega, ik ben uitgenodigd om te laten zien wat ik allemaal in mijn mars heb. De begeleiding door Olga  en Jannie was positief, opbouwend en motiverend. De coaching lessen tijdens mijn studie waren goed: samen ervaringen delen, opdrachten doen en samen kunnen groeien. 
Ik ben erg blij met mijn baan op de J.P. Coenschool. Ik bezoek de bijeenkomsten “intervisie voor startende leerkrachten”. Ik weet nog niet precies of ik daar veel aan heb. Ik kan op mijn eigen school alles halen wat ik nodig heb.

Stephanie:
Ik ben vanaf mijn derde jaar op de Pabo aangesloten bij Staij. Tijdens deze periode kreeg ik een goede begeleiding op mijn stage. De begeleiders waren betrokken en ik kon altijd bij de begeleiders terecht als er iets aan de hand was. De lessen coaching en profilering sloten bij mijn stage aan. Hierin werden vaak dingen besproken die je veel op je stage tegenkomt. Ervaring delen was een belangrijk punt tijdens deze bijeenkomsten. 
Afgelopen september ben ik afgestudeerd en ik kon meteen aan het werk op de JP Coenschool. Hier heb ik ook vorig schooljaar mijn Lio-stage afgerond. De JP Coenschool is voor mij een school waar ik veel kan leren. De studiedagen leren mij veel over hoe ik professioneel kan omgaan met de school, kinderen en ouders.
Ook ik volg de intervisie voor startende leerkrachten. Hierbij kan ik mijn ervaring delen met andere startende leerkrachten. Ik krijg ideeën en suggesties hoe ik met bepaalde situaties kan omgaan in de klas.
Kortom: het werken in een stichting zoals Staij is motiverend. Ik word als startende leerkracht begeleid, gemotiveerd en ik kan mij ontwikkelen tot een goede juf.

Jannie Tuin 
 

 

maandag 17 oktober 2011

Waar houden de pabostudenten uit jaar 2 en 3 zich komend semester mee bezig?

Inmiddels zijn de tweede- en derdejaarsstudenten een paar weken bezig met het thema; “Zicht op leren en ontwikkelen”. Zij hebben zich gebogen over de vraag: Wat is eigenlijk het verschil tussen leren en ontwikkelen? Vervolgens hebben zij hun eigen leren en ontwikkeling (letterlijk) in kaart gebracht. Daarna kwamen binnen dit hoofdthema subthema’s aan bod:
·         Betrokkenheid en motivatie, waarbij zij aan de lijve hebben ondervonden aan de hand van chocolade hoe ze de betrokkenheid kunnen beïnvloeden.
·         Opbrengstgericht werken; dit thema wat speelt op veel scholen is onder de aandacht gebracht van studenten.
·         Leerlijnen en referentiekaders van rekenen en taal: wat zijn de nieuwste richtlijnen en wat zijn eigenlijk referentiekaders?
·         Leerstijlen; welke leerstijlen zijn er volgens Vermunt? Welke leerstijl heb ik? Hoe spelen leerstijlen een rol in het onderwijs?
Vervolgens hebben zij zichzelf afgevraagd; welk onderzoekje wil ik doen? De studenten hebben allen een plan van aanpak hiervoor gemaakt. Hieronder een aantal voorbeelden van hoofdvragen:
 Op welke wijze hebben de energizers invloed op de werkhouding van de kinderen uit mijn stageklas en zijn er verschillen met de resultaten uit de klas van L?

Hoe kan ik rekenzwakke leerlingen motiveren om te gaan rekenen  ondanks dat zij er niet van houden?  

Hoe kan de leerkracht dans en drama gebruiken om de leerlingen van groep 6 hoger te laten scoren in het taalonderwijs?


Jeantine

In volle vaart, met enthousiasme

Het tweede UpvA collegejaar is nu alweer enige tijd in volle gang en dat is te merken! We hebben nieuwe studenten en een paar ‘blijvers’ van vorig jaar die ervoor hebben gekozen opnieuw een stage op één van de STAIJ scholen te lopen. Twee groepen (1e en 2e jaars) vol met enthousiaste studenten. Dit keer ook een paar meesters in spé.
Het is wel even wennen dat ‘STAIJ gebeuren’: zoveel interactie en eigen inbreng is niet iedereen gewend, maar geinspireerd raken de studenten al snel. In de producten is dat te merken. De eerste jaars zijn al een heel end met hun literatuuronderzoeken en de tweede jaars hebben alweer bijna een complete lessenserie onderzoekend leren klaar liggen om te gaan testen in de praktijk. Daar komt een wetenschappelijke benadering bij want ze gaan hun lessenserie ook evalueren aan de hand van van te voren opgestelde doelen. Vol bewondering luisteren de eerste jaars naar de presentaties van deze plannen en ziedaar een echte opleiding ontstaan waarbinnen iedereen van elkaar leert en zich laat prikkelen tot meer ideeën.
            Ik luister en kijk er met STAIJ-trots naar. Onze studenten hebben bij hun presentatie uiteraard ook kijkersvraag en schromen niet om met elkaar mee te denken. Dan zie je dat de vorm van onderwijzen zijn vruchten afwerpt. Achter de schermen blijft het vergaderen en bijstellen voor deinstituutsopleiders en opleiders in de school. Universitaire Leraren Praktijken van vorig jaar zijn verbeterd en de nieuwe ULP’s voor de tweedejaars zijn in volle ontwikkeling (‘waarom presentaties, zullen we ze niet laten speeddaten’). Al met al hebben we er weer zin in!

Francine

dinsdag 11 oktober 2011

Modellen, meningen en metaforen….

Alle studenten bij STAIJ hebben nu kennisgemaakt met ons, hun mentoren en zijn gestart in hun stageklassen. Hierbij even de stand van zaken bij onze UPvA-studenten. De 1e jaars UPvA-studenten zijn druk bezig met hun literatuuronderzoek n.a.v. een interview op hun eigen stageschool. Ook hebben ze een “Workshopcarrousel “ gehad over werkvormen en leeractiviteiten.  De 2e jaars UPvA-studenten ontwerpen geïnspireerd door wetenschappers van de UvA op onze vindplaatstschool  de 8e Montessori opnieuw een  lessencyclus W&T volgens de didactiek van het ontwerpend en onderzoekend leren. Zij zullen daarbij een passend  evaluatie-instrument moeten ontwerpen. Tijdens het terugkoppelen van de stage-ervaringen hebben we overeenkomsten en verschillen geïnventariseerd m.b.v. een Venn-diagram  en  een matrix en metaforen bedacht.  Het bedenken van metaforen is nl.  ook een manier om gedachten te ordenen en uit te wisselen. De ontwerpen  en onderzoeken zullen  t.z.t. gekoppeld worden aan ons Blog.  Hieronder enkele metaforen.
Groeten van Olga Roos (Academische opleider in school)


Een 1e jaars Upva- student is een schildpad.

Een 1e jaars UPvA-student is een vogel.

Mijn nieuwe stageklas is een museum.

Een 1e jaars Upva-student is een stekkie


 

Een 1e jaars UPvA -student is een spons.

Mijn nieuwe stageklas is een dierentuin.

Mijn nieuwe stageklas is een warm bad.

Mijn nieuwe stageklas is
een marmeren trap.