zondag 21 oktober 2012

Vindplaats onderzoeken en ontwerpend leren


Nu ik in mijn tweede jaar zit in als netwerkcoƶrdinator/instituutsopleider vanuit de Vindplaats Onderzoekend en Ontwerpend Leren, beginnen zich op de verschillende netwerkscholen een behoorlijk aantal constructieve en veelbelovende ontwikkelingen af te tekenen.

Op een aantal scholen, zoals Aldoende, de Linnaeusschool en de Flevoparkschool zijn serieuze stappen gezet om W&T in te zetten bij hun onderwijsaanbod aan meerbegaafde leerlingen. Op deze scholen zijn werkgroepen en plusklassen in het leven geroepen. Aangezien op de verschillende netwerkscholen (o.a. Steigereiland, 5e en 8e Montessori) hiermee in het kader van het Excellentieprogramma al heel wat expertise is opgebouwd, valt er uit deze hoek waarschijnlijk nog wel wat input te verwachten.

Andere scholen, zoals de 4e Montessori en Daltonschool De Meer richten hun ontwikkelfocus op het zelfstandig werken bij W&T in het kader van de verdere uitbouw van hun schoolprofiel. Dit is een interessante zoektocht, want zoveel materiaal is er op dit gebied nog niet te vinden en de gehanteerde methodes voorzien niet altijd in de gewenste aansluiting op het schoolprofiel.

Op beide lijnen zijn inmiddels schoolgebonden leertaken uitgezet voor tweedejaars OPLIS-studenten, die zich respectievelijk bezig houden met het in kaart brengen van selectiecriteria voor plusklassen dan wel manieren om OOL als zelfstandige werkvorm in te zetten bij het Dalton en Montessori-onderwijs.
Behalve bovenstaande ontwikkelingen zijn er ook scholen die op hun eigen manier aan de weg (blijven) timmeren. Op de JP Coenschool krijgt W&T in de midden- en bovenbouw een structurele plek. Drie leerkrachten worden op regelmatige wijze gecoached in W&T en dat levert een prettige, vruchtbare samenwerking op. Hetzelfde geldt voor het Gouden Ei, waar druk wordt gepionierd met een gedurfde aanpak: kinderen van allerlei bouwen door elkaar zetten en deze vakgerichte cursussen geven door docenten die affiniteit hebben met een bepaald vak. Een aanpak die in andere landen overigens al meer gemeengoed is, althans in de bovenbouw; in zowel Scandinavische als Angelsaksische landen bestaan er voor de wereldoriĆ«nterende vakken al sinds jaar en dag vakdocenten. Maar hoe om te gaan met die ongemotiveerde  prepubers van groep 8? Geef ze een verantwoordelijkheid in de begeleiding van de jongere leerlingen en hun attitude verbetert zienderogen.

Tot slot nog even dit: op 28 november a.s. zal de STAIJ-brede inspiratiemiddag geheel in het teken staan van de Vindplaats OOL. Behalve de HvA en de UPvA zal ook het Wetenschapsknooppunt van de UvA vertegenwoordigd zijn met enkele interessante demonstraties, die direct inzetbaar zijn in de klas. Er zullen workshops aangeboden worden, o.a. over het thema meerbegaafdheid en W&T, dat bij een aantal scholen duidelijk actueel is. Meer informatie over deze veelbelovende dag volgt binnenkort, maar reserveer hem alvast in je agenda:
Tijd:  woensdag 28 november van 15.00-18.15 uur
Plaats: 5e Montessorischool

Tom van Eijck
Docent Natuuronderwijs
PABO-HvA en UPVvA
Instituutsopleider W&T STAIJ