donderdag 7 februari 2013

Themamiddag opleiden IN school; een stap in de goede richting

Op dinsdag middag 5 februari stond de themamiddag van het directie beraad volledig in het kader van Opleiden IN school.
De middag was een ontwerpmiddag met als richtinggevende perspectief:
  • Hoe benutten we optimaal interne expertise in onze stichting?
  • Hoe organiseren we mobiliteit met hoge kwaliteit?
  • Hoe kunnen we informeel leren optimaal uitbouwen?
  • Hoe creeĆ«ren we nieuwe kennis?
In een prikkelende inleiding werd door directie/staf/opleidingsteam met mooie voorbeelden de weg geopend naar legitimeren, organiseren en inspileren.

Kunnen wij komen:
  • Tot een opleidingsinstituut dat geen instituut is.
  • Van formeel/gestandaardiseerd leren naar informeel leren en maatwerk.

Met als vervolg de ontwerpronde waarin de volgende vragen centraal stonden:
  • Hoe stemmen we leervragen en interne aanwezige expertise op elkaar af? (vraag en aanbod)
  • Welke ondernemings/bekostigingsmodel kunnen we ontwerpen?
  • Welkestichtings-bredeinfrastructuur hebben we nodig/hoe leiden we het in goede banen?
  • Welke leidende principes/welke visie op leren  moeten we in gezamenlijkheid belangrijk maken om ons ontwerp aan te kunnen toetsen? (WAT WERKT)
In mooie dialoog met inbreng vanuit verschillende invalshoeken is een eerste basis gelegd. De opbrengsten van de middag worden vertaald naar concrete bedoelingen en activiteiten en zullen verdere uitwerking krijgen op de directie twee-daagse in maart.

Als afsluiting een "borrelende werkvorm" waarin vraag en aanbod/interne expertise bij elkaar werd gebracht. Van marktplaats (wie heeft er nog gordijnen over?) tot workshops (ik kom jullie ParnasSys leren) tot onderwijskundig leiderschap (ik weet hoe werken in/met teams werkt).