woensdag 10 oktober 2012

De leerlingen wijzen ons de weg naar het leren in de toekomst


Het is duidelijk dat het onderwijs zich moet aanpassen aan de snel veranderende maatschappij. Maar wat betekent dit voor de leerkrachten van nu en voor de studenten, de aankomende leraren?

Afgelopen jaren ervaarde ik zelf dat door na elke lesdag stil te staan bij hoe ik de lesstof beter of anders kon overbrengen, ik een leraar in ontwikkeling was. Door nieuwere inzichten uit te proberen en toe te passen probeerde ik de leerlingen te inspireren en motiveren. Op de laatste dag van het schooljaar vroeg ik de leerlingen wat het meeste indruk had gemaakt. En ja, een aantal van hen benoemde juist die lessen waarbij ik buiten mijn comfortzone was getreden. Lessen waarbij de kinderen zelf op ontdekking konden gaan en hun eigen weg mochten vinden. Lessen waarbij ze ontdekkend tot leren kwamen.
Is het leren van nu de kinderen als zelfstandig individu een eigen weg te leren vinden in deze snel veranderende maatschappij?


De zoektocht naar bovengenoemde vraagt om veerkracht van leerkrachten, scholen en het onderwijs in het algemeen. Dit vergt reflectie van zowel de scholen, de leerkrachten maar ook de leerlingen. Dit is dan ook waar studenten op getraind worden. Op het reflecteren op hun eigen leerproces, binnen de opleiding maar ook binnen hun eigen aan te bieden onderwijs.

Daarom pleit ik er ook voor om je als lesgevende open te stellen voor die momenten waarbij je de ogen van de leerlingen ziet twinkelen, de kwartjes ziet vallen en de leerlingen niet willen stoppen met werken omdat ze zo lekker bezig zijn. Stel jezelf dan de vraag wat hebben de kinderen nu van mij als leerkracht nodig? De leerlingen wijzen ons impliciet de weg…

Beike van den Eeden
Stagecoördinator en opleider in school STAIJ