woensdag 9 maart 2011

Activiteiten in het kader van het profiel van de opleidingsschool "onderzoekend en ontwerpend leren"


De dag van wetenschap en techniek

In het lokaal van juf Margriet mochten wij filmpjes bekijken en achter de computer gaan om de vragen van een quiz te beantwoorden.
Ik  had  een   quiz  gedaan  over  de  ruimte. Ik kreeg vragen over de ruimte en over de maan. Ik kreeg tien vragen over de ruimte en de maan. Ik had een  film  gekeken over raketten. Het gingen over raketten die vliegen.
Ik zag ook bij een van de mensen bij de overblijf een foliepapier omhoogvliegen. Daarna zag ik het foliepapier op de grond vallen. Daarna ging ik verder kijken. Toen ging ik een raket bouwen. Ik had het met een ballon en een rietje gebouwd. Daarna moesten wij stoppen. We deden toen iets met de hele klas. Wij moesten onze ogen dicht doen. We moesten toen denken dat we in een ruimteschip waren en dat de ruimteschip ging draaien. Daarna gingen we naar de klas. Ik vond het leuk en leerzaam. De leukste opdracht die ik had gedaan was de quiz.

Ayoub
groep 4

Activiteiten in het kader van het profiel van de opleidingsschool "onderzoekend en ontwerpend leren"

Een indrukwekkende samenwerking tussen de J.P. Coenschool en studenten
Opening van het wetenschap en techniek project.

Een ruimteschip voor de astronauten,  een echte maanlanding op TV,  proefjes  m.b.t. zwaartekracht en licht; het waren de ingrediĆ«nten door studenten verzorgd in donkere ruimtes met een geheimzinnige sfeer.
De studenten waren verkleed als astronaut en vertelden dat zij zich met een raket gingen laten afschieten naar de maan. Dat gebeurde met veel lawaai en sommige kinderen vonden dat wel een beetje eng.
Daarna werden de kinderen opgesplitst in tweetallen en gingen per tweetal de tentoonstelling bekijken, die in de overblijfruimte en het handvaardigheid lokaal was ingericht. De opdrachten die de studenten hadden gemaakt waren heel verschillend: van het doen van een quiz en werken met luchtdruk tot een memoryspel met verschillende figuren. Dit sprak de kinderen aan.
Conclusie:
De kinderen hebben een indrukwekkende start gehad, gingen enthousiast de tentoonstelling bekijken en de opdrachten uitvoeren.  Ze vroegen ook of het project op dezelfde manier zou worden afgesloten, maar dat was helaas niet zo het geval. Wel jammer want dan hadden de studenten ook een idee gehad hoeveel de kinderen er bij hadden geleerd in twee weken tijd.
Die twee weken waren voor iedereen, studenten, leerkrachten en kinderen leerzaam en boeiend!

Jannie Tuin

maandag 7 maart 2011

Mentorentraining in volle gang

De tweede ronde mentorentraining is op dit moment in volle gang.
Vijftien enthousiaste mentoren doen mee aan de training die verzorgd wordt door Jeantine Geleijnse (instituutsopleider van de HvA-PABO) en Willem Plomp (opleider in school STAIJ).

De bedoeling van de training?

Centraal in alle bijeenkomsten staan de vragen:
Hoe begeleid ik het leren van de student binnen het concept van opleiden in school?
Hoe beoordeel ik de student binnen het concept van opleiden in school?

Specifieker gaat het om:
·       Leren van de student in de competenties: het leren van de student begeleiden en beoordelen als het gaat om vakspecifieke competenties, vastgelegd in de competentie beschrijvingen hoe begeleid en beoordeel je daarin?
·       Het leren leren van de student begeleiden: waar en wanneer ben je sturend, afwachtend, coachend, voorbeeld. Hoeveel rollen kun je innemen?
·       Hoe maak je duidelijk wanneer je beoordeelt om te leren of wanneer je beoordeelt om te beslissen.
·       Het leren van de student begeleiden binnen de structuur van de opleidingsschool: waar liggen welke verantwoordelijkheden, welke personen/rollen zijn betrokken bij studenten, waar kun je invloed uitoefenen op wat?

We benutten in de training de volgende documenten/instrumenten:
·         De PABO competentielijsten, nieuw (en oud). (wat moeten studenten kunnen, weten?)
·         De Velon-competenties voor opleiders (een selectie daaruit) (wat moeten mentoren kunnen, weten?)
·         De cirkel van Korthagen (Hoe leren studenten reflecteren en hoe begeleid je dat?)
·         De roos van Leary (Welke rollen kan ik innemen als mentor)
·         Het model van de logische niveaus van overtuigingen. (krachtig reflectie instrument, ordent overtuigingen)
·         Gespreksinterventies
·         De mentorenhandleiding met daarin de belangrijkste begeleidende en beoordelende formulieren. (Hoe doen we het praktisch?)

We passen de instrumenten in de training op onszelf toe en maken vervolgens de vertaalslag naar het begeleiden en beoordelen van studenten.
In de training ordenen we volgens tijd - volgordelijkheid van een semester. Van ontvangst van de student, naar samen starten, naar begeleiden en beoordelen.

Over een een aantal weken plaatsen we een filmpje waarin mentoren terugblikken op de training. Wat heeft het ze opgeleverd?
Wat gaat het onze studenten opleveren?

Willem Plomp
Hoofd opleidingen STAIJ