dinsdag 11 oktober 2011

Modellen, meningen en metaforen….

Alle studenten bij STAIJ hebben nu kennisgemaakt met ons, hun mentoren en zijn gestart in hun stageklassen. Hierbij even de stand van zaken bij onze UPvA-studenten. De 1e jaars UPvA-studenten zijn druk bezig met hun literatuuronderzoek n.a.v. een interview op hun eigen stageschool. Ook hebben ze een “Workshopcarrousel “ gehad over werkvormen en leeractiviteiten.  De 2e jaars UPvA-studenten ontwerpen geïnspireerd door wetenschappers van de UvA op onze vindplaatstschool  de 8e Montessori opnieuw een  lessencyclus W&T volgens de didactiek van het ontwerpend en onderzoekend leren. Zij zullen daarbij een passend  evaluatie-instrument moeten ontwerpen. Tijdens het terugkoppelen van de stage-ervaringen hebben we overeenkomsten en verschillen geïnventariseerd m.b.v. een Venn-diagram  en  een matrix en metaforen bedacht.  Het bedenken van metaforen is nl.  ook een manier om gedachten te ordenen en uit te wisselen. De ontwerpen  en onderzoeken zullen  t.z.t. gekoppeld worden aan ons Blog.  Hieronder enkele metaforen.
Groeten van Olga Roos (Academische opleider in school)


Een 1e jaars Upva- student is een schildpad.

Een 1e jaars UPvA-student is een vogel.

Mijn nieuwe stageklas is een museum.

Een 1e jaars Upva-student is een stekkie


 

Een 1e jaars UPvA -student is een spons.

Mijn nieuwe stageklas is een dierentuin.

Mijn nieuwe stageklas is een warm bad.

Mijn nieuwe stageklas is
een marmeren trap.