vrijdag 13 april 2012

Intervisie op Steigereiland


Mijn vorige stuk op het BLOG-STAIJ ging over een bijeenkomst met studenten op Steigereiland.  Onderstaand stukje gaat over onze vervolgbijeenkomst.


Dit keer gingen wij via intervisie een casus uitdiepen waar zowel de reguliere studenten als de UPvA studenten baat bij hebben. De reguliere studenten lopen stage op een Montessorischool waar ze werken volgens de Montessoriprincipes met behulp van onderdelen uit het GIP-model. 
Tijdens de eerste fase van het doorlopen van de incidentmethode kwam naar voren dat iedere student een voorbeeld had waarmee de hele groep zich kon identificeren,  allemaal verschillende situaties. Doordat we de vorige bijeenkomst voor het onderwerp management hadden gekozen hebben we gekozen voor het beschreven moment van Yoeran.

Yoeran gaf een groepsles aan  groep 7 waarbij van de overige kinderen in de klas werd verwacht dat ze zelfstandig aan het werk bleven, zoals in een Montessoriklas gebruikelijk is.  Een aantal kinderen uit groep 8 vroeg  negatieve aandacht en ging niet aan het werk. Hoe hier het beste mee om te gaan.
Ik vond het zo mooi om te zien dat alle studenten verrassend actief meededen en mooie oplossingen aandroegen. Adviezen gingen over de tafel, voorbeelden werden genoemd, tips werden gegeven en er werden vragen gesteld. Hierbij zagen we dat er veel overeenkomsten waren, maar ook dat een enkele student weer een hele andere insteek had.
Een andere insteek kwam van Marthe, een student die ook in de bovenbouw stage loopt. Marthe adviseerde, in tegenstelling tot de rest van de groep, om de klas niet stil te leggen. Zij zou de kinderen uit de  groepsles een opdracht geven en zelf effectief een snelle ronde inzetten. Zij adviseerde om de jongens uit groep 8 dan kort op hun gedrag aan te spreken en afspraken te maken over hun werk.  
Yoeran had het gevoel met de tips, adviezen en inzichten verder te kunnen en had nu meer tools in handen. Na klassenmanagement in een Montessoriklas nog eens kort door genomen te hebben gingen de studenten moe en geïnspireerd weer naar hun klas.

Het was een waardevolle bijeenkomst. Het was een opleidings-, groeps- en studiejaar doorbrekende intervisie met als gemene deler : dezelfde stageschool. Ik vond het zeer inspirerend om zoveel talent actief met elkaar aan het werk te zien.
Met dank aan Yoeran, Marthe, Sem, Robin, Nina, Bahar, Asmae en Robin! (Elsemiek kon hier jammer genoeg niet bij zijn.)

Beike van den Eeden, Opleider in school onder andere op Steigereiland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten