dinsdag 12 juni 2012

Cijfers liegen niet! Motivatie voor statistiek

De tweedejaars universitaire pabo studenten zijn bezig met de ‘harde’ wetenschap van het analyseren van de wereld door middel van cijfers. Veel mensen houden van cijfers: ze geven orde, zijn concreet en cijfers lijken in ieder geval niet subjectief (zie ook filmpje hieronder).


Wetenschappers houden vooral van cijfers omdat ze het mogelijk maken om met voldoende zekerheid (95%) uitspraken te doen over hoe de wereld in elkaar zit. Één kind tegenkomen dat een prima zelfbeeld heeft en gemotiveerd is voor school zegt natuurlijk nog niets, maar als je bij een grote groep kinderen ontdekt dat zelfbeeld en motivatie toch wel erg met elkaar samen lijken te hangen, dan kun je met statistiek dit verband makkelijker in beeld brengen en toetsen of je inderaad kunt spreken van een ‘significant’ verband. Zo ontdekten onze studenten dat kinderen minder werken vanuit angst om te falen naarmate ze een positiever zelfbeeld hebben. En ze ontdekten nog veel meer: zowel in hun data als in zichzelf. Wat betreft dat laatste: de studenten kwamen erachter dat ze daadwerkelijk iets kunnen met de moeilijke, saaie, vervelende, niet te begrijpen statistiek die ze hadden gehad bij de module AMLS (Algemene Methode Leer en Statistiek). De statistiekmotivatie van studenten binnen de sociale wetenschappen is over het algemeen niet erg hoog te noemen. Velen beginnen de studie met het idee dat statistiek echt een struikelblok zal worden en zonder duidelijk beeld van wat je allemaal kunt met statistiek. Binnen de UPvA hebben we de prachtige kans om studenten vanaf jaar één te helpen om de echte wereld om te zetten in getallen en statistiek en zo veel sneller dan bij andere sociale studies inzichtelijk te maken wat voor soort ‘gereedschap’ ze nu eigenlijk in handen krijgen. Als docent ben je bezig met het vergroten van het zelfvertrouwen van de studenten in de hoop dat ze dan open staan voor deze unieke leerkans. Eigenlijk precies wat ze gevonden hebben dus: het versterken van hun zelfbeeld om ze te laten werken zonder angst voor falen


Francine Jellesma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten