donderdag 19 januari 2012

Leren van elkaar...

Als bovenbouw leerkracht op de 4e Montessorischool heb ik als geen ander ervaren dat kinderen vooral van elkaar leren! Zij spreken elkaars taal. Zo kwam ik op het idee om de studenten bij elkaar te vragen.
Ik heb een bijeenkomst georganiseerd voor alle studenten op Montessorischool Steigereiland. Tien studenten in totaal die ik allemaal begeleid. Tien zeer diverse studenten, eerstejaars, tweedejaars, derdejaars, UpvA-studenten en zowel jongens als meisjes. Tien studenten die veel van elkaar kunnen leren.
Ik heb een aantal van hen gevraagd om een bepaald punt met de groep te delen:
Sem eerstejaars student deelde zijn ervaring met het praktisch voorbereiden van het stagebezoek. Hij vertelde over vooraf klaargelegde materialen, geknutselde voorbeelden, hij had een zak met spullen waar hij de kinderen hun interesse mee wilde opwekken en een puzzel waarmee hij de aangeleerde kennis wilde toetsen.
Michiel, derdejaars, liet zien wat zijn kracht is, aan de hand van zijn lesvoorbereiding. Hoe hij de kerndoelen gebruikt, waar hij de leerlijnen vandaan haalt, hoe hij de competenties hieraan koppelt en de beginsituatie inzet.
Marthe, tweede jaars UPvA, die uitgebreid stap voor stap vertelde over het toepassen van het activerende directe instructiemodel met als voorbeeld haar eigen les ‘Nieuwsbegrip’.  Zij liet de kracht van dit model naar voren komen door het leerrendement van de kinderen te benadrukken.
Bahar, derdejaars student, stelde de vraag hoe we leerhulp nog beter kunnen inzetten. Na verschillende voorbeelden besproken te hebben kwam naar voren dat de studenten regelmatig organisatorische keuzes bij leerhulp inzetten. Leerhulp is toegespitst op het helpen van het didactisch ondersteunen van de kinderen bij het leren.
Robin, eerstejaars student,  heeft uitgelegd hoe het dagelijks filmen van zijn lessen zijn reflectie ondersteunt. Net zoals alle UPvA studenten, heeft hij een camera aangeschaft die hij elke stagedag in kan zetten om zijn lessen op een later tijdstip terug te kunnen kijken.
Naast de hierboven genoemde voorbeelden hebben de studenten waardevol meegepraat en meegedacht. Mijn dank aan alle studenten op Steigereiland voor hun inzet, inbreng en vooral inspiratie!

Beike van den Eeden


Geen opmerkingen:

Een reactie posten