donderdag 3 maart 2011

Sinds kort hebben opleiders een handycam!

De laatste 2 maanden heb ik een klein filmcamera'tje tot mijn beschikking en ik vind het een geweldig begeleidingsmiddel.
Ik kom tot allerlei ontdekkingen: een klas kinderen vindt het blijkbaar niets bijzonders als er een vreemde door de klas loopt te filmen en reageert eigenlijk niet.

De camera zorgt vooral voor bewustwording van de sterke punten van een student. het is een fijn middel om mooie momenten te kunnen laten zien aan een student. Een compliment als 'Je kijkt aandachtig naar een kind waarmee je in gesprek bent' komt vele malen beter over wanneer ik het kan illustreren met bewegend beeld: 'Zie je hoe open je hier de klas rondkijkt?'. Studenten worden zich veel sneller bewust van zichzelf en hun sterke kanten.

De camera's zijn een welkome aanvulling op mijn werk, én we gaan met onze tijd mee. Ik ben nu al benieuwd met welke gadgets ik over een paar jaar studenten kan helpen!

Saskia Struijk

Vanuit de studentengroep jaar 2 en 3

Onderzoek is een belangrijk item is geworden op de Pabo. In het gehele onderwijs zijn de tweedejaarsstudenten bezig met een onderzoeksleertaak met als algemeen onderwerp “Onderwijs ontwerpen”.  Zo zal de ene student verhalend ontwerpen als uitgangspunten nemen en de betrokkenheid gaan ‘meten’. Een ander heeft samenwerkend leren en de invloed hiervan op de leerprestaties als onderwerp genomen. Ook thematisch en ontdekkend/onderzoekend leren kunnen als thema worden gekozen. Naast de uitvoering van bijvoorbeeld het verhalend ontwerp zal er dus kritisch moeten worden gekeken naar de resultaten en effecten van dit type onderwijs.


Naast dit thema en de onderzoeksmatige manier van werken zijn derde- en tweedejaars aan de slag gegaan met nieuwe schoolgebonden leertaken. Voorbeelden zijn het schrijven van opdrachtkaarten voor onderzoekend en ontdekkend leren zodat kinderen zelfstandig aan de slag kunnen in een atelier, welke groepshandelingsplannen passen er bij handelingsgericht werken, hoe help ik kinderen van het kinderpersbureau in het maken van goede interviews, fotoreportages e.d., hoe zetten we nieuwe, grote, verrijdbare beeldschermen in bij bijvoorbeeld wereldoriëntatie en hoe maak ik een stappenplan waarin kinderen van groep 3 tot en met 8 een goede opbouw aangeleerd krijgen voor het maken van een werkstuk.

In de studentenbijeenkomsten op woensdagmorgen wordt ook de inbreng van de studenten zelf gevraagd; naast presentaties en workshops over inhoudelijke onderwerpen verbonden aan het centrale thema laten studenten ook eigen videobeelden zien van hun lesgeefsituatie. Zij stellen er een vraag bij die de anderen gaan beantwoorden, bijvoorbeeld; “Wat vinden jullie van mijn instructie” of “Ik wil de betrokkenheid van de kinderen verhogen; ben ik daarin geslaagd in dit fragment” of “Het wordt wat onrustig; hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?” Ook zijn studenten steeds op zoek naar nieuwe of andere manieren van presenteren. Zoals vandaag; de presentatie werd gegeven via Prezi (voor de liefhebber: http://prezi.com) ; een verrassende manier en een keer iets anders dan de powerpointpresentaties.


Jeantine Geleijnse

woensdag 2 maart 2011

EK Badminton

Als coördinator bewegingsonderwijs van Samen tussen Amstel en IJ houd ik me o.a. bezig met het verhogen van de kwaliteit van het bewegingsonderwijs op onze scholen. Eén van de middelen is de lijntjes met de opleidingen kort te houden. De ALO leidt op tot 1e graads gymleraren, die bevoegd zijn voor alle soorten onderwijs. De PABO biedt afstuderende studenten een tweejarig traject om gym te mogen geven op basisscholen middels de leergang bevoegdheid bewegingsonderwijs. Zowel met de ALO als de PABO hebben we afspraken gemaakt om jaarlijks stagiaires een plek te beiden op één van onze scholen en ze vakkundig te begeleiden. Voor onze gymleraren ook een prima gelegenheid om de ontwikkelingen op de opleidingen te blijven volgen en de vakkennis en -didactiek op peil te houden.

Vanuit genoemde rol kreeg ik van stadsdeel Oost een uitnodiging om met een aantal leerlingen van De Kleine Kapitein als Jeugd VIP naar de EK badminton voor landenteams in sporthallen Zuid te gaan. Dit was de apotheose van een project van DMO sport en recreatie in samenwerking met Amsterdamse PO en VO scholen waarin wekenlang onder schooltijd en tijdens de sportinstuiven veel aandacht aan badminton besteed werd. Naast vaardigheidstestjes en leuke prijsjes mochten de 70 deelnemers enkele wedstrijden vanaf de tribune bekijken. De foto is gemaakt na afloop door een journalist van de het blad Badminton Info waarin volgende maand ook een kort interview met deze leerlingen staat. Meer over het EK badminton op http://www.dmo.amsterdam.nl/sport

Guido Melis