donderdag 19 januari 2012

Op 9 november organiseerde het opleidingsteam de eerste Staij-brede-inspiratie-middag. Op deze middag werden er 4 inspirerende workshops aangeboden. Een ervan ging over didactiek in de klas met als aankondiging:
Didactisch aanpakken!
Wist je dat er 9 didactische aanpakken zijn die bewezen positieve invloed op de leerprestaties van kinderen hebben? In deze workshop nemen we jullie mee in deze negen strategieën.  De aanpakken die we met jullie gaan doen komen uit het boek “Wat werkt in de klas” (uitgeverij Bazalt). Je gaat naar huis met kennis en materialen die je meteen de volgende dag in je klas kunt gebruiken.
Voor ons als workshopleiders was het een enerverende middag. De collega’s zijn aan het werk gezet binnen de didactische structuur “Identificeren van overeenkomsten en verschillen” met superschema’s, Venndiagrammen, vergelijkingsmatrixen, bolletjesschema’s, metaforen en analogieën.
Bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vraag in tweetallen een Venndiagram invullen:
* Hoe beïnvloed jij het leren van kinderen?


Bijvoorbeeld bij Analogieen:
                       Water                                     staat tot                      vuur
als                 Vrede                         staat tot                                 oorlog
Het verband is een tegenstelling
Zelf oefenen:
                       Leraar                                    staat tot                      didactische aanpakken
Verband is een gereedschap
Als                                                                staat tot                                             ?


Bij de metaforen:
* Het leren van een kind is ………………………………………………………………………………………
* Het volgen van deze workshop is…………………………………………………………………………………….
Als antwoorden op bovenstaande aanzetten tot metaforen kwamen mooie antwoorden:
Het leren van een kind is als het groeien van een roos.
En de aanvulling van de workshop was onder andere; “als zitten in een achtbaan” en “een wervelstorm” of een “onderdompeling in een wildwaterbaan”.


Jeantine Geleijnse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten