maandag 17 oktober 2011

Waar houden de pabostudenten uit jaar 2 en 3 zich komend semester mee bezig?

Inmiddels zijn de tweede- en derdejaarsstudenten een paar weken bezig met het thema; “Zicht op leren en ontwikkelen”. Zij hebben zich gebogen over de vraag: Wat is eigenlijk het verschil tussen leren en ontwikkelen? Vervolgens hebben zij hun eigen leren en ontwikkeling (letterlijk) in kaart gebracht. Daarna kwamen binnen dit hoofdthema subthema’s aan bod:
·         Betrokkenheid en motivatie, waarbij zij aan de lijve hebben ondervonden aan de hand van chocolade hoe ze de betrokkenheid kunnen beïnvloeden.
·         Opbrengstgericht werken; dit thema wat speelt op veel scholen is onder de aandacht gebracht van studenten.
·         Leerlijnen en referentiekaders van rekenen en taal: wat zijn de nieuwste richtlijnen en wat zijn eigenlijk referentiekaders?
·         Leerstijlen; welke leerstijlen zijn er volgens Vermunt? Welke leerstijl heb ik? Hoe spelen leerstijlen een rol in het onderwijs?
Vervolgens hebben zij zichzelf afgevraagd; welk onderzoekje wil ik doen? De studenten hebben allen een plan van aanpak hiervoor gemaakt. Hieronder een aantal voorbeelden van hoofdvragen:
 Op welke wijze hebben de energizers invloed op de werkhouding van de kinderen uit mijn stageklas en zijn er verschillen met de resultaten uit de klas van L?

Hoe kan ik rekenzwakke leerlingen motiveren om te gaan rekenen  ondanks dat zij er niet van houden?  

Hoe kan de leerkracht dans en drama gebruiken om de leerlingen van groep 6 hoger te laten scoren in het taalonderwijs?


Jeantine

In volle vaart, met enthousiasme

Het tweede UpvA collegejaar is nu alweer enige tijd in volle gang en dat is te merken! We hebben nieuwe studenten en een paar ‘blijvers’ van vorig jaar die ervoor hebben gekozen opnieuw een stage op één van de STAIJ scholen te lopen. Twee groepen (1e en 2e jaars) vol met enthousiaste studenten. Dit keer ook een paar meesters in spé.
Het is wel even wennen dat ‘STAIJ gebeuren’: zoveel interactie en eigen inbreng is niet iedereen gewend, maar geinspireerd raken de studenten al snel. In de producten is dat te merken. De eerste jaars zijn al een heel end met hun literatuuronderzoeken en de tweede jaars hebben alweer bijna een complete lessenserie onderzoekend leren klaar liggen om te gaan testen in de praktijk. Daar komt een wetenschappelijke benadering bij want ze gaan hun lessenserie ook evalueren aan de hand van van te voren opgestelde doelen. Vol bewondering luisteren de eerste jaars naar de presentaties van deze plannen en ziedaar een echte opleiding ontstaan waarbinnen iedereen van elkaar leert en zich laat prikkelen tot meer ideeën.
            Ik luister en kijk er met STAIJ-trots naar. Onze studenten hebben bij hun presentatie uiteraard ook kijkersvraag en schromen niet om met elkaar mee te denken. Dan zie je dat de vorm van onderwijzen zijn vruchten afwerpt. Achter de schermen blijft het vergaderen en bijstellen voor deinstituutsopleiders en opleiders in de school. Universitaire Leraren Praktijken van vorig jaar zijn verbeterd en de nieuwe ULP’s voor de tweedejaars zijn in volle ontwikkeling (‘waarom presentaties, zullen we ze niet laten speeddaten’). Al met al hebben we er weer zin in!

Francine