donderdag 31 maart 2011

Even voorstellen...

Mijn naam is Iris Heersink-Broekhuizen en ik ben als project-medewerker aangesteld binnen Opleidingsschool STAIJ. Daarnaast ben ik als medewerker Werkplekleren op de Pabo HvA betrokken bij het optimaliseren en vernieuwen van processen die betrekking hebben op het werkplekleren.
Met de start van het nieuwe schooljaar wordt er een nieuw Studenten Informatie Systeem (SIS) in gebruik genomen. SIS is vergelijkbaar met een leerlingvolgsysteem en zal HvA breed ingezet worden.  Hierin zullen alle gegevens die bekend zijn van een student vanuit de verschillende afdelingen (o.a. studentenzaken en cijferadministratie) op één plek worden geregistreerd zodat de laatste stand van zaken rondom een student voor iedereen inzichtelijk wordt. Dit leidt hopelijk tot minder ruis in de communicatie. SIS zal ook gekoppeld worden aan het nieuwe stagesysteem zodat wij bijvoorbeeld eerder weten wanneer een student zich heeft uitgeschreven voor de opleiding en dus geen stageplaats meer nodig heeft.

Ook leuk om te weten….
Met ingang van het nieuwe studiejaar zullen alle Pabo HvA studenten weer te vinden zijn in en rondom het gerenoveerde Kohnstammhuis, dat onderdeel is van de Amstelcampus. Ben je benieuwd hoe dat er uit gaat zien? Neem dan gerust een kijkje op www.amstelcampus.com .
Terug naar het bruisende centrum van Amsterdam!

Iris Heersink-Broekhuizen
project-medewerker

maandag 28 maart 2011

STAIJ levert twee vindplaatsscholen Wetenschap en Techniek

 
Ik laat graag weten dat zowel de 5e Montessorischool als de 8e Montessorischool worden voorgedragen aan het platform BETA-TECHNIEK als vindplaatsschool in een nieuw onderwijsstimuleringstraject "Ruimte voor talent".
Het project "Ruimte voor talent" zal lopen tot 2016. Dat wij nu in dat project een belangrijke positie innemen met twee scholen die kwalitatief herkend zijn als voorlopers op het gebied van "Wetenschap en Techniek" en "Onderzoekend en Ontwerpend leren", is grote winst voor STAIJ.
Het betekent:
  • Borging van activiteiten gestart in ons Excellentie-programma-basisonderwijs
  • Verdere verdieping van het profiel van de Opleidingsschool STAIJ "onderzoekend en ontwerpend leren".
  • Uitbouw van onze interne scholingsrichting; het  koppelen van vindplaatsscholen aan netwerkscholen.
  • Vanuit het profiel van de opleidingsschool een impuls op schoolontwikkeling in ons eigen netwerk.
  • Op korte termijn voor deze twee vindplaastscholen een financíële impuls voor hun eigen school ontwikkeling en ook een impuls om een netwerkstructuur binnen STAIJ in gang te zetten.
  • Op de langere termijn een financiële impuls voor de netwerkscholen rondom de twee vindplaatsscholen.
Het is nu even afwachten welke strategische beslissingen er voor de lange termijn genomen gaan worden en welke middelen daarbij beschikbaar worden gesteld. Dat zal voor een deel bepalen hoe wij ons netwerk kunnen gaan inrichten. Het idee is rondom elke vindplaatsschool 4 netwerkscholen te laten aanhaken. De regie op dat wat ontwikkeld wordt, ligt bij de vindplaatsschool, netwerk scholen haken aan omdat zij opgedane expertise kunnen benutten binnen hun eigen ontwikkelperspectief.
Willem Plomp
Hoofd opleidingen STAIJ

STAIJ scholen leveren kwaliteit!!

De afgelopen weken heeft onze beleidsmedewerker kwaliteitszorg van alle scholen de CITO-rapportage ontvangen. Uitstekend nieuws is dat de scores in het algemeen hoger liggen dan de voorgaande jaren en dat geen enkele school onder het landelijk gemiddelde zit! 
Dit is een mooi beeld waar we met de stichting trots op mogen zijn!

Willem Plomp
Hoofd opleidingen STAIJ