donderdag 19 januari 2012

Op 9 november organiseerde het opleidingsteam de eerste Staij-brede-inspiratie-middag. Op deze middag werden er 4 inspirerende workshops aangeboden. Een ervan ging over didactiek in de klas met als aankondiging:
Didactisch aanpakken!
Wist je dat er 9 didactische aanpakken zijn die bewezen positieve invloed op de leerprestaties van kinderen hebben? In deze workshop nemen we jullie mee in deze negen strategieën.  De aanpakken die we met jullie gaan doen komen uit het boek “Wat werkt in de klas” (uitgeverij Bazalt). Je gaat naar huis met kennis en materialen die je meteen de volgende dag in je klas kunt gebruiken.
Voor ons als workshopleiders was het een enerverende middag. De collega’s zijn aan het werk gezet binnen de didactische structuur “Identificeren van overeenkomsten en verschillen” met superschema’s, Venndiagrammen, vergelijkingsmatrixen, bolletjesschema’s, metaforen en analogieën.
Bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vraag in tweetallen een Venndiagram invullen:
* Hoe beïnvloed jij het leren van kinderen?


Bijvoorbeeld bij Analogieen:
                       Water                                     staat tot                      vuur
als                 Vrede                         staat tot                                 oorlog
Het verband is een tegenstelling
Zelf oefenen:
                       Leraar                                    staat tot                      didactische aanpakken
Verband is een gereedschap
Als                                                                staat tot                                             ?


Bij de metaforen:
* Het leren van een kind is ………………………………………………………………………………………
* Het volgen van deze workshop is…………………………………………………………………………………….
Als antwoorden op bovenstaande aanzetten tot metaforen kwamen mooie antwoorden:
Het leren van een kind is als het groeien van een roos.
En de aanvulling van de workshop was onder andere; “als zitten in een achtbaan” en “een wervelstorm” of een “onderdompeling in een wildwaterbaan”.


Jeantine Geleijnse

Leren van elkaar...

Als bovenbouw leerkracht op de 4e Montessorischool heb ik als geen ander ervaren dat kinderen vooral van elkaar leren! Zij spreken elkaars taal. Zo kwam ik op het idee om de studenten bij elkaar te vragen.
Ik heb een bijeenkomst georganiseerd voor alle studenten op Montessorischool Steigereiland. Tien studenten in totaal die ik allemaal begeleid. Tien zeer diverse studenten, eerstejaars, tweedejaars, derdejaars, UpvA-studenten en zowel jongens als meisjes. Tien studenten die veel van elkaar kunnen leren.
Ik heb een aantal van hen gevraagd om een bepaald punt met de groep te delen:
Sem eerstejaars student deelde zijn ervaring met het praktisch voorbereiden van het stagebezoek. Hij vertelde over vooraf klaargelegde materialen, geknutselde voorbeelden, hij had een zak met spullen waar hij de kinderen hun interesse mee wilde opwekken en een puzzel waarmee hij de aangeleerde kennis wilde toetsen.
Michiel, derdejaars, liet zien wat zijn kracht is, aan de hand van zijn lesvoorbereiding. Hoe hij de kerndoelen gebruikt, waar hij de leerlijnen vandaan haalt, hoe hij de competenties hieraan koppelt en de beginsituatie inzet.
Marthe, tweede jaars UPvA, die uitgebreid stap voor stap vertelde over het toepassen van het activerende directe instructiemodel met als voorbeeld haar eigen les ‘Nieuwsbegrip’.  Zij liet de kracht van dit model naar voren komen door het leerrendement van de kinderen te benadrukken.
Bahar, derdejaars student, stelde de vraag hoe we leerhulp nog beter kunnen inzetten. Na verschillende voorbeelden besproken te hebben kwam naar voren dat de studenten regelmatig organisatorische keuzes bij leerhulp inzetten. Leerhulp is toegespitst op het helpen van het didactisch ondersteunen van de kinderen bij het leren.
Robin, eerstejaars student,  heeft uitgelegd hoe het dagelijks filmen van zijn lessen zijn reflectie ondersteunt. Net zoals alle UPvA studenten, heeft hij een camera aangeschaft die hij elke stagedag in kan zetten om zijn lessen op een later tijdstip terug te kunnen kijken.
Naast de hierboven genoemde voorbeelden hebben de studenten waardevol meegepraat en meegedacht. Mijn dank aan alle studenten op Steigereiland voor hun inzet, inbreng en vooral inspiratie!

Beike van den Eeden


Een succesvolle start van een Vindplaatsschooljaar!

De afgelopen maanden in mijn functie als netwerkcoördinator van het project Ruimte voor Talent, waarbij de Vindplaatsscholen (5e en 8e Montessorischool) een ondersteunende rol spelen bij het uitbouwen van het Onderzoekend en Ontwerpend Leren bij Wetenschap en Techniek, waren even interessant als leerzaam.
 
Het is mooi om te zien dat de voortrekkersrol die deze scholen spelen, ook daadwerkelijk gestalte heeft gekregen. Zowel Anke van der Veen (8e Montessori) als Elmer Roze (5e Montessori), waarmee het fijn samenwerken is, vervullen hierin een belangrijke rol, en hebben de afgelopen tijd al heel wat voor elkaar gekregen. De science-labs op deze scholen hebben duidelijk vorm gekregen en de kinderen zijn heel enthousiast. Erg stimulerend om mee te maken. 
 
Van de activiteiten bij de netwerkscholen heb ik wat minder kunnen zien, want veel scholen zijn nog behoorlijk zoekende om het profiel OOL op een eigen, bij hun identiteit passende manier gestalte te geven. Een veelbelovende structuur om dit te realiseren zijn de STAIJ-brede scholingsmiddagen; die van 9 november leverde bijvoorbeeld een interessante dialoog op tussen de verschillende deelnemers, waarbij allerlei bruikbare en direct toepasbare ideeën de revue passeerden. Ook de scholingsmiddag in NEMO, een week later (zie foto), bood de deelnemende scholen kant-en-klare manieren om met onderzoekend leren aan de slag te gaan.
 
Ook al is het project ‘Ruimte voor Talent’ na dit jaar voorbij, de netwerkstructuur is inmiddels opgenomen in de organisatie van STAIJ-Oplis, middels de Vindplaats OOL. Gelukkig maar, want het ziet er naar uit dat er nog voldoende valt te ontwikkelen de komende jaren. Het is een groot bouwrijp terrein geworden, en ik sta te popelen om er samen met Anke, Elmer en de deelnemende scholen en studenten iets moois op neer te zetten.
 
 
Tom van Eijck