donderdag 19 januari 2012

Een succesvolle start van een Vindplaatsschooljaar!

De afgelopen maanden in mijn functie als netwerkcoördinator van het project Ruimte voor Talent, waarbij de Vindplaatsscholen (5e en 8e Montessorischool) een ondersteunende rol spelen bij het uitbouwen van het Onderzoekend en Ontwerpend Leren bij Wetenschap en Techniek, waren even interessant als leerzaam.
 
Het is mooi om te zien dat de voortrekkersrol die deze scholen spelen, ook daadwerkelijk gestalte heeft gekregen. Zowel Anke van der Veen (8e Montessori) als Elmer Roze (5e Montessori), waarmee het fijn samenwerken is, vervullen hierin een belangrijke rol, en hebben de afgelopen tijd al heel wat voor elkaar gekregen. De science-labs op deze scholen hebben duidelijk vorm gekregen en de kinderen zijn heel enthousiast. Erg stimulerend om mee te maken. 
 
Van de activiteiten bij de netwerkscholen heb ik wat minder kunnen zien, want veel scholen zijn nog behoorlijk zoekende om het profiel OOL op een eigen, bij hun identiteit passende manier gestalte te geven. Een veelbelovende structuur om dit te realiseren zijn de STAIJ-brede scholingsmiddagen; die van 9 november leverde bijvoorbeeld een interessante dialoog op tussen de verschillende deelnemers, waarbij allerlei bruikbare en direct toepasbare ideeën de revue passeerden. Ook de scholingsmiddag in NEMO, een week later (zie foto), bood de deelnemende scholen kant-en-klare manieren om met onderzoekend leren aan de slag te gaan.
 
Ook al is het project ‘Ruimte voor Talent’ na dit jaar voorbij, de netwerkstructuur is inmiddels opgenomen in de organisatie van STAIJ-Oplis, middels de Vindplaats OOL. Gelukkig maar, want het ziet er naar uit dat er nog voldoende valt te ontwikkelen de komende jaren. Het is een groot bouwrijp terrein geworden, en ik sta te popelen om er samen met Anke, Elmer en de deelnemende scholen en studenten iets moois op neer te zetten.
 
 
Tom van Eijck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten