woensdag 31 oktober 2012

Kennisvaloriwatte…?


Kennisvalorisatie!
Huh?
Kennisvalorisatie is het benutten van wetenschappelijke kennis in de praktijk. Hogescholen, universiteiten en netwerken van bedrijven willen “met het creĆ«ren van kenniscombinaties de sleutel vinden om kennis te kunnen verzilveren in economische en maatschappelijke zin.”
Tsss..das mooi. En wat heeft dat met opleidingsschool STAIJ te maken?
Nou, STAIJ is een academische opleidingsschool met het profiel “onderzoekend en ontwerpend leren”. Dat profiel geldt niet alleen voor W&T lessen in het onderwijsaanbod maar ook voor de ontwikkeling van de studenten.
Past dat onderzoeken en ontwerpen bij de Pabo dan?
Zeker! De HvA heeft een dikke onderwijs- en onderzoeksagenda. In het Engels zelfs. “Creating tomorrow. Let’s start today” is de titel. En daarin stellen ze dat hedendaagse vraagstukken in de samenleving vragen om verbinding van praktijkonderzoek en wetenschappelijk onderzoek.
Ook heel mooi. Dus we worden hier allemaal onderzoekende en ontwerpende onderwijzers?
Precies. De HvA heeft een onderzoekslijn. En bij de UPvA staat zelfs in het uitstroomprofiel: ”Een onderzoekende leerkracht stelt vragen, kan problematiseren, gaat actief op zoek naar antwoorden door opzetten van onderzoek en door aanzetten van onderzoekende houding van anderen. De kennis die hij opdoet door zijn onderzoekende houding zet hij om in bruikbare instrumenten/middelen en past die toe in zijn onderwijs en zijn opvoedingsactiviteiten.
Tja, kennis opdoen… Weet je dat er op www.citaten.net ruim 100 citaten te vinden zijn over “kennis”? En die spreken elkaar allemaal tegen. Kennis… wijsheid... onderzoek… Ik weet het niet. Ik wil gewoon verschil maken, ertoe doen voor de kinderen in mijn klas.
Precies. Je wilt invloed uitoefenen. Daarom heb je deze opleiding gekozen.
Schoolgebonden leertaken, ULP onderzoeken, minoren en bacheloronderzoeken zijn dus essentieel voor het benutten van je (wetenschappelijke) kennis in de praktijk. Weet je trouwens wat ook een bekend citaat is?


“Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek”
Albert Einstein
1879-1955
Olga Roos
Academische opleider in school