donderdag 5 april 2012

UPvA onderzoek naar Leerlingvolgsysteem en Taal & Diversiteit.



Naast het ontwikkelen van hun leerkrachtvaardigheden doen de eerste en tweedejaars UPvA studenten bij STAIJ elke periode onderzoek in de scholen.




De eerstejaars hebben de opdracht om een onderzoeksvraag uit de school te beantwoorden  met gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Zij leren deze anonieme(!) gegevens in te voeren in het statistiekprogramma SPSS en zoeken twee wetenschappelijke artikelen bij de onderzoeksvraag. Het verslag van deze opdracht koppelen ze weer terug naar de school.






De tweedejaars hebben hun eigen taalgebruik en communicatie onder de loep genomen aan de hand van twee praktijkboeken. Hun onderzoek wordt een casestudy waarin ze twee leerlingen vergelijken op onderdelen uit de Taaltoets Alle Kinderen, de woordenschattoets Cito of de STAP (Spontane TaalAnalyse Procedure).

Ook deze opdracht zullen de studenten weer terugkoppelen naar hun stageschool.

Boektitels:

 “Taalontwikkeling op school. Handboek voor interactief onderwijs” van Marianne Verhallen en Ruud Walst. Uitgeverij Coutinho.

“Culturele Waarden en Communicatie. In internationaal perspectief” van  Marie-Thérèse Claes en Marinel Gerritsen. Uitgeverij Coutinho


Olga Roos (academische opleider in school)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten