woensdag 6 april 2011

Gaten


Gaten vind je overal. Gaten in je kleding. Gaten in je huis. Gaten in voorwerpen. Gaten in de natuur. Jonge kleuters "prutsen" graag in   gaatjes of door het peuteren ontstaan gaatjes. Ze zijn geboeid door allerlei gaten en gaatjes.Een gat wekt heel wat nieuwsgierigheid op. Kleuters maken graag gaatjes en steken ook graag dingen in gaatjes. Er zijn gaatjes die kinderen fascineren, gaatjes die gevaar kunnen opleveren, gaatjes die kinderen leuk vinden, gaatjes die lastig zijn zoals knoopsgaten. Deze tekst gebruikte  ik om de collega’s van de onderbouw van de JP Coen school tijdens de studiedag over Wetenschap en Techniek in contact te brengen met de uitdagende wereld van het onderwerp ‘gaatjes’. Het doel van het  thema is om kinderen te laten nadenken over het feit dat voorwerpen met gaten vaak gemaakt zijn met een duidelijk doel en ongemerkt te laten oefenen met classificeren, tellen en woordenschatontwikkeling. De grootte en hoeveelheid van gaten heeft consequenties en zorgen ervoor dat bepaalde dingen gebeuren of juist niet gebeuren. Natuurlijk praten we over welke mogelijk functies de voorwerpen hebben maar ook worden de kinderen uitgedaagd om groepen te maken en te sorteren. Welke categorieën zijn er te benoemen? Dit geeft echt stof tot nadenken want er zijn meerdere mogelijkheden: functie, kleur, materiaal, hoeveelheid gaatjes, van groot naar klein , van hard naar zacht en ga zo maar door. Als volwassene sta je ook te kijken van de hoeveelheid mogelijkheden. In de onderbouw van de JP Coen verzamelden de collega’s samen met de kinderen een grote hoeveelheid voorwerpen met gaatjes en deden enthousiast onderzoek naar alle toepassingen en mogelijkheden. Ook werd er geëxperimenteerd met een laken met gaatjes. Kinderen konden zo de klas in via een gat of bedachten zelf allerlei toepassingen. Een ogenschijnlijk simpel onderwerp bleek een wereld vol gesprek en vragen op te leveren.

René Onclin
Instituutsopleider wetenschap & techniek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten