maandag 7 maart 2011

Mentorentraining in volle gang

De tweede ronde mentorentraining is op dit moment in volle gang.
Vijftien enthousiaste mentoren doen mee aan de training die verzorgd wordt door Jeantine Geleijnse (instituutsopleider van de HvA-PABO) en Willem Plomp (opleider in school STAIJ).

De bedoeling van de training?

Centraal in alle bijeenkomsten staan de vragen:
Hoe begeleid ik het leren van de student binnen het concept van opleiden in school?
Hoe beoordeel ik de student binnen het concept van opleiden in school?

Specifieker gaat het om:
·       Leren van de student in de competenties: het leren van de student begeleiden en beoordelen als het gaat om vakspecifieke competenties, vastgelegd in de competentie beschrijvingen hoe begeleid en beoordeel je daarin?
·       Het leren leren van de student begeleiden: waar en wanneer ben je sturend, afwachtend, coachend, voorbeeld. Hoeveel rollen kun je innemen?
·       Hoe maak je duidelijk wanneer je beoordeelt om te leren of wanneer je beoordeelt om te beslissen.
·       Het leren van de student begeleiden binnen de structuur van de opleidingsschool: waar liggen welke verantwoordelijkheden, welke personen/rollen zijn betrokken bij studenten, waar kun je invloed uitoefenen op wat?

We benutten in de training de volgende documenten/instrumenten:
·         De PABO competentielijsten, nieuw (en oud). (wat moeten studenten kunnen, weten?)
·         De Velon-competenties voor opleiders (een selectie daaruit) (wat moeten mentoren kunnen, weten?)
·         De cirkel van Korthagen (Hoe leren studenten reflecteren en hoe begeleid je dat?)
·         De roos van Leary (Welke rollen kan ik innemen als mentor)
·         Het model van de logische niveaus van overtuigingen. (krachtig reflectie instrument, ordent overtuigingen)
·         Gespreksinterventies
·         De mentorenhandleiding met daarin de belangrijkste begeleidende en beoordelende formulieren. (Hoe doen we het praktisch?)

We passen de instrumenten in de training op onszelf toe en maken vervolgens de vertaalslag naar het begeleiden en beoordelen van studenten.
In de training ordenen we volgens tijd - volgordelijkheid van een semester. Van ontvangst van de student, naar samen starten, naar begeleiden en beoordelen.

Over een een aantal weken plaatsen we een filmpje waarin mentoren terugblikken op de training. Wat heeft het ze opgeleverd?
Wat gaat het onze studenten opleveren?

Willem Plomp
Hoofd opleidingen STAIJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten