Onze UPvA studenten hebben de opdracht om voor
hun laatste blok ULP (Universitaire
Leraren Praktijk) een film van maximaal 10 minuten te maken van hun stage met
als thema “diversiteit”.
Het hoofddoel voor jaar 1 is dat studenten met
de film aantonen een goed observatievermogen te hebben en de organisatie van
leren en de verschillen tussen leerlingen vast te kunnen leggen. Het hoofddoel
voor jaar 2 is dat de studenten aantonen een goed observatie vermogen te hebben
en de verschillende aspecten van taal kunnen koppelen aan het leren van
leerlingen. Ze filmen daarbij ook activiteiten die ze zelf aanbieden om die
verschillende aspecten van taal bij diverse kinderen in de groep te stimuleren.
De film wordt niet gepubliceerd maar wordt
onderdeel van hun digitale portfolio. Twee opleiders en De Frisse Blik zullen
de film beoordelen. Dit cijfer vormt 30 % van het cijfer voor hun gehele ULP.
Het maken van een filmplan, de verschillende
opnames, de selectie en de montage is een heel karwei en wordt ook door alle
studenten anders ervaren. De
techniek, de inspiratie en de creativiteit
die gevraagd wordt, doet een appel op een andere en “moderne” manier van
observeren in de praktijk. “Mediawijsheid” voor aankomende leerkrachten dus!
Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten