donderdag 3 maart 2011

Vanuit de studentengroep jaar 2 en 3

Onderzoek is een belangrijk item is geworden op de Pabo. In het gehele onderwijs zijn de tweedejaarsstudenten bezig met een onderzoeksleertaak met als algemeen onderwerp “Onderwijs ontwerpen”.  Zo zal de ene student verhalend ontwerpen als uitgangspunten nemen en de betrokkenheid gaan ‘meten’. Een ander heeft samenwerkend leren en de invloed hiervan op de leerprestaties als onderwerp genomen. Ook thematisch en ontdekkend/onderzoekend leren kunnen als thema worden gekozen. Naast de uitvoering van bijvoorbeeld het verhalend ontwerp zal er dus kritisch moeten worden gekeken naar de resultaten en effecten van dit type onderwijs.


Naast dit thema en de onderzoeksmatige manier van werken zijn derde- en tweedejaars aan de slag gegaan met nieuwe schoolgebonden leertaken. Voorbeelden zijn het schrijven van opdrachtkaarten voor onderzoekend en ontdekkend leren zodat kinderen zelfstandig aan de slag kunnen in een atelier, welke groepshandelingsplannen passen er bij handelingsgericht werken, hoe help ik kinderen van het kinderpersbureau in het maken van goede interviews, fotoreportages e.d., hoe zetten we nieuwe, grote, verrijdbare beeldschermen in bij bijvoorbeeld wereldoriƫntatie en hoe maak ik een stappenplan waarin kinderen van groep 3 tot en met 8 een goede opbouw aangeleerd krijgen voor het maken van een werkstuk.

In de studentenbijeenkomsten op woensdagmorgen wordt ook de inbreng van de studenten zelf gevraagd; naast presentaties en workshops over inhoudelijke onderwerpen verbonden aan het centrale thema laten studenten ook eigen videobeelden zien van hun lesgeefsituatie. Zij stellen er een vraag bij die de anderen gaan beantwoorden, bijvoorbeeld; “Wat vinden jullie van mijn instructie” of “Ik wil de betrokkenheid van de kinderen verhogen; ben ik daarin geslaagd in dit fragment” of “Het wordt wat onrustig; hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?” Ook zijn studenten steeds op zoek naar nieuwe of andere manieren van presenteren. Zoals vandaag; de presentatie werd gegeven via Prezi (voor de liefhebber: http://prezi.com) ; een verrassende manier en een keer iets anders dan de powerpointpresentaties.


Jeantine Geleijnse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten