woensdag 11 mei 2011

Onderzoeksmatig werken


Voor studenten wordt onderzoek doen en onderzoeksmatig kijken naar hun eigen handelen steeds belangrijker. Terecht kan de vraag gesteld worden; “Worden zij daar een betere leerkracht van?”. Wij zijn van mening dat dit wel het geval is. Door kritisch te kijken en systematisch te volgen kijk je als student inzicht in de gevolgen van bepaalde handelingen. Het gaat niet om ontwikkelen van nieuwe kennis, maar helpt bij het oplossen van praktische vraagstukken en verbeteren van de praktijk. Het maakt nieuwsgierig en werkt van binnenuit op een vraag van een student of leerkracht. 
Er wordt gewerkt met een hypothese vooraf (wat denk ik dat de uitslag wordt/ het antwoord op de gestelde vraag is). Daarna wordt er door middel van enquĂȘtes, interviews, uitslagen van een leerlingvolgsysteem e.d. informatie verzameld en gekeken of het klopt met de eigen hypothese. Zo zijn er afgelopen half jaar studenten bezig geweest met het volgen van leerlingen op rekengebied; er werd gekeken welke CITOscore zij hadden in groep 2 (M2) en daarna welke score dezelfde kinderen hadden behaald in groep 6 (E6). 


De hypothese was: “Wij denken dat de uitslag van E6 rekenen hoger uitvalt omdat er in de tussenliggende jaren aan de verbeterpunten is gewerkt wat uit de uitslag van M2 ordenen is gekomen.
Wij denken dat er tussen regulier en Montessori weinig tot geen verschil zal zijn.” 
Natuurlijk hoeven deze studenten geen wetenschappelijk onderzoek te doen en zijn de conclusies erg voorzichtig gesteld. Maar de voorzichtige gevolgen van deze vergelijking is dat er een groot verschil is tussen de scholen.




Blauw:                        gelijk gebleven score
Groen:                         stijging in score
Rood:                          daling in score



Daarna proberen de studenten ook hiervoor mogelijke verklaringen te vinden.
“Onze theorie 
De leerlingen in het regulier onderwijs dalen volgens de resultaten met CITO omdat ze worden getraind in de vaardigheden die volgens CITO getoetst worden in de kleutergroep, maar worden niet voorbereid op de toetsen van hogere leerjaren omdat die gebaseerd zijn op getalbegrip. In het Montessori scoren de leerlingen in de kleutergroep minder hoog, omdat ze niet overwegend getraind worden op ordenen voor het CITO, maar ze stijgen of blijven gelijk omdat ze in de kleuterklas wel worden voorbereid op de Cito-toetsen die gebaseerd zijn op getalbegrip in de hogere leerjaren. 
Dus eigenlijk zou ons advies aan CITO zijn dat zij hun CITO toets rekenen bij de kleuters zouden aanpassen, zodat deze meer toetst wat te maken heeft met getalbegrip.”  

Jeantine Geleijnse
PABO van de HvA onderwijs en opvoeding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten