Nu ik in mijn
tweede jaar zit in als netwerkcoƶrdinator/instituutsopleider vanuit de
Vindplaats Onderzoekend en Ontwerpend Leren, beginnen zich op de verschillende
netwerkscholen een behoorlijk aantal constructieve en veelbelovende ontwikkelingen
af te tekenen.
Op een aantal
scholen, zoals Aldoende, de Linnaeusschool en de Flevoparkschool zijn serieuze
stappen gezet om W&T in te zetten bij hun onderwijsaanbod aan meerbegaafde
leerlingen. Op deze scholen zijn werkgroepen en plusklassen in het leven
geroepen. Aangezien op de verschillende netwerkscholen (o.a. Steigereiland, 5e
en 8e Montessori) hiermee in het kader van het Excellentieprogramma al
heel wat expertise is opgebouwd, valt er uit deze hoek waarschijnlijk nog wel
wat input te verwachten.
Andere scholen,
zoals de 4e Montessori en Daltonschool De Meer richten hun ontwikkelfocus
op het zelfstandig werken bij W&T in het kader van de verdere uitbouw van
hun schoolprofiel. Dit is een interessante zoektocht, want zoveel materiaal is
er op dit gebied nog niet te vinden en de gehanteerde methodes voorzien niet
altijd in de gewenste aansluiting op het schoolprofiel.
Op beide lijnen
zijn inmiddels schoolgebonden leertaken uitgezet voor tweedejaars
OPLIS-studenten, die zich respectievelijk bezig houden met het in kaart brengen
van selectiecriteria voor plusklassen dan wel manieren om OOL als zelfstandige
werkvorm in te zetten bij het Dalton en Montessori-onderwijs.
Behalve
bovenstaande ontwikkelingen zijn er ook scholen die op hun eigen manier aan de
weg (blijven) timmeren. Op de JP Coenschool krijgt W&T in de midden- en
bovenbouw een structurele plek. Drie leerkrachten worden op regelmatige wijze gecoached
in W&T en dat levert een prettige, vruchtbare samenwerking op. Hetzelfde
geldt voor het Gouden Ei, waar druk wordt gepionierd met een gedurfde aanpak:
kinderen van allerlei bouwen door elkaar zetten en deze vakgerichte cursussen
geven door docenten die affiniteit hebben met een bepaald vak. Een aanpak die
in andere landen overigens al meer gemeengoed is, althans in de bovenbouw; in
zowel Scandinavische als Angelsaksische landen bestaan er voor de
wereldoriƫnterende vakken al sinds jaar en dag vakdocenten. Maar hoe om te gaan
met die ongemotiveerde prepubers
van groep 8? Geef ze een verantwoordelijkheid in de begeleiding van de jongere
leerlingen en hun attitude verbetert zienderogen.
Tot slot nog even
dit: op 28 november a.s. zal de STAIJ-brede inspiratiemiddag geheel in het
teken staan van de Vindplaats OOL. Behalve de HvA en de UPvA zal ook het
Wetenschapsknooppunt van de UvA vertegenwoordigd zijn met enkele interessante
demonstraties, die direct inzetbaar zijn in de klas. Er zullen workshops
aangeboden worden, o.a. over het thema meerbegaafdheid en W&T, dat bij een
aantal scholen duidelijk actueel is. Meer informatie over deze veelbelovende dag
volgt binnenkort, maar reserveer hem alvast in je agenda:
Tijd: woensdag 28 november van 15.00-18.15
uur
Plaats:
5e Montessorischool
Tom van Eijck
Docent Natuuronderwijs
PABO-HvA en UPVvA
Instituutsopleider W&T STAIJ