Bij onze eerstejaars UPvA studenten staat in een opleidingsblok een leerkrachtvaardigheid en een onderzoeksvaardigheid centraal. Dit vierde opleidingsblok gaat over Realistisch Rekenen. De studenten krijgen les en literatuur over de vijf kenmerken van realistisch rekenen en oefenen voor hun tentamens en eigen vaardigheid. Ze passen lessen uit methoden aan of ontwerpen eigen lessen en reflecteren dan met behulp van hun stagementoren, opleiders en elkaar op die al of niet gegeven lessen in hun stageklas.
Bijvoorbeeld:
Uitgangspunten realistisch rekenen | Leerkracht gedrag | Observeerbaar Leerkrachtgedrag | Observatie item | Verklaring/uitleg |
Aspect 3: Ruimte voor eigen inbreng van leerlingen | De leerkracht stimuleert het bedenken van eigen oplossingsstrategieën. | De leerkracht geeft leerlingen de gelegenheid eerst zelf oplossingen te bedenken. | De leerkracht biedt bij de introductie van de som geen oplossingsstrategie aan. | Een dergelijke introductie van een som kan gedurende de hele les aanbod komen. Het is dus niet per definitie de introductie van de les. |
Daarna moest er natuurlijk gekeken worden of het instrument betrouwbaar was.
De “interbeoordeaarsbetrouwbaarheid” werd bekeken door alle studenten een rekenles op video te laten scoren en de antwoorden te vergelijken. Soms moest er dan een formulering worden aangepast.
Het observatie-intrument wordt nu op verschillende manieren in de stage gebruikt. Studenten gebruiken het om bewuster rekenlessen voor te bereiden. Mentoren en studenten observeren elkaar om feedback te geven en te reflecteren.
Zo puzzelen we samen verder aan mooi onderwijs...
Reageer op dit blog als je interesse hebt in het gehele observatie-instrument!
Olga Roos
Academische opleider in school bij STAIJ